ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030
צור
קשר
המדריכים
שלנו
לוח
הרצאות
מדריכים
מספרים
טיולים לפי
נושא
טיולים לפי
מדינות
לוח
טיולים
אודותינו
About Us
איילה גיאוגרפית

טיול מאורגן לסרי לנקה

ינון שבטיאל (ד"ר)

סרי לנקה - הדמעה הקסומה של הודו

 

לנו היא מוכרת בשמה העממי ציילון וכמקור התה – אי קטן באוקיינוס ההודי הנראה על מפת יבשת אסיה כמו דמעה הנושרת מצדה הצפוני של הודו , זו שהפכה זה מכבר למקור עלייה לרגל לתרמילאי הישראלי. סרילנקה בסנגליסטית ( שפת המקומיים) משמעותה אי השפע, ככזה הוא נרשם על מפת התיירות העולמית, רק בעשר השנים האחרונות. המטייל הישראלי טרם גילה את השפע הקסום בדמעה המאושרת וטיולים מאורגנים לסרי לנקה החלו לצאת לדרך. סרילנקה הוא אי לו חברו יחדיו תרבות בודהיסטית עמוקה וסוחפת, נוף אנושי מקסים, טבע פראי שטרם הופרע ותיירות בראשיתית מגששת, לעיתים אגריסיבית אך יעילה ומסורה למופת.

טיול מאורגן לסרי לנקה - מסע היסטורי מרתק

 

במשך שנים ידעה סרילנקה מאבקים אכזריים בין המיעוט של הטאמילים - הינדים שהיגרו מהודו באמצע ימי הביניים לבין רוב האוכלוסיה הסינהאלית שהגיע לאי עוד במאה הששית. הסינהאלים רואים את עצמם כסרילנקים הגזעיים, ודתם בודהיסטית. עוד במאה הארבע עשרה החשיבה הדת הבודהיסטת עצמה כדת נאורה יותר מן הדת האלילית המאפיינת את הטאמילים ופולחן האל ברהמה. זהו אליל בעל גוף אחד ושלשה ראשים. דת זו נדחקה בבוז על ידי רוב האוכלוסייה הסינהאלית השלטת בסרי לנקה. מלחמת הדתות הזו מתרחשת עד עצם היום הזה והצפון היפה של סרי לנקה, מעוזם של ההינדים, אינו מומלץ עדיין לטיולים. מאחר שמרכזו ודרומו של האי כה מרהיבים, יכול הטייל הישראלי להסתפק באזור זה באופן מוחלט.

 
הטיסה מהארץ דרך רויאל ג'ורדן (כוללת נחיתת ביניים בעמאן), בטוחה ומקצועית, גם אם פורץ לפתע ברמקול קולו המוקלט של מואזין, המברך את הטסים בברכת הדרך הפותחת ב" ביסמיללה א – רחמן ורחים" . הטיסה אורכת כ – 6 שעות.

טיול מאורגן לסרי לנקה - אתרים מומלצים

 

נחיתה בקולמבו העיר המרכזית של סרי לנקה, אינה מזמינה כלל לסייר ברחובותיה הכעורים.( למעט חנות מפורסמת בשם "אודל" המסוגלת לספק לצרכן תאב הקניות כל שחשקה נפשו וגם מה שלא חשק...) לטעמו של כותב שורות אלה, כדאי לצאת את קולמבו במהירות האפשרית ולנוע לכיוון סִיגרייה.

 
( הדרך הבטוחה ביותר – רכב שכור עם נהג צמוד. כל הנוהג בסרילנקה והוא אינו נהג מקומי , מתחייב בנפשו.)
בדרך יש לעצור בפולונוורה שהייתה עיר הבירה השנייה של סרי לנקה החל מן המאה השתים עשרה. פולונוורה ידועה כעיר מקדשים ואתר זכרון רשמי לבודהה ואכן כל המתעניין בתרבות הבודהיסטית ימצא באתר שרידי המקדשים עניין רב.

 
האתר המרשים הבא בדרך הוא סיגרייה – סלע האריה , מהווה אתר טבע מרשים ויד להנצחת הבודהיזם . זהו צוק נישא ברום של 800 מ' , בולט בייחודו על פני מרחב עצום של ג'ונגלים הנשקפים ממרומי הצוק מאופק לאופק. בגמר טיפוס מייגע קמעה של 1200 מדרגות חצובות, מגיע המבקר לשרידי מבצר מן המאה החמישית שנבנה ע"י הנסיך קסייפֶה שרצח את אביו המלך על מנת לשלוט במקומו. הסיפור מחוויר לעומת הנוף הפראי הנשקף ממרומי המבצר. אם לרודפיו של הנסיך היה קשה לטפס הרי שלמתקשים ביניכם מצפים עשרות צעירים מקומיים שיתמכו בכם באצילות הידיים ויעלו אתכם את כל אלף ומאתיים המדרגות – כל זאת תמורת חמשה עשר דולר.טוב תעשו גם אם תקבעו מראש שמחיר זה כולל את הירידה שאחרת אתם צפויים למו"מ נוסף עם עוזריכם המתוחכמים.

 
מכאן אך טבעי להמשיך למקדש דמבולָה. הדרך לדמבולה היא דרך שלא מוכרת לכותב שורות אלו משום מקום בעולם: מדובר בדרך צרה, מרובדת באספלט שבור מלא במהמורות, מתפתלת בסבך של צמחיית ג'ונגל עבותה, לאורכה, במשך עשרות ק"מ ברצף אחד, עשרות מאות ואולי אלפי בקתות עשויים מבלוקים – מגוריהם של חלק משמונה עשר וחצי מליון סרילנקים החיים על אי מקסים זה. במהלך הנסיעה הבלתי נוחה, נצפים קופים מקפצים על עצי קוקוס, נשים מאכילות בנתחי בשר סלמנדרות ענק מבוייתות, דורבנים מוחזקים ברצועות, כחיות מחמד, פילים חוצים את הכביש ללא כל אזהרה, בופלו רובצים בתוך מדמנה שהייתה פעם אגם ,כלבים מכונמים וכמובן פָרות מהזן המקודש. דמבולה היא עיר מקדשים החצובים במערות בסלע. באחת מהן שוכב לו פסל בודהה ענק,חצוב באבן,בתנוחה מסורתית והוא באורך של 20 מ'. מסביבו, ממלאים את חלל המערה מפוסלים עוד 157 פסלוני בודהה, קטנים אך במעט מהפסל המרכזי והם יושבים בתנוחת המדיטציה המסורתית. פולחן הסגידה לפסלים, ע"י עשרות מאמינים, הוא פשוט מדהים. הדבר מתבטא באמצעים שונים ומגוונים מסגידה לפסלונים עצמם, באמצעות כריעה ממושכת, נעיצת מבטים עורגים בדמות, הקרבת מנחות של פרחי לוטוס ומנות אורז גדושות ואוירת קדושה מורגשת כאן בכל פינה .

 
העיר קנדי – התחנה הבאה של המטייל בסרילנקה – מהווה אתר פולחני לבודהה מהחשובים בעולם. בקנדי , בנוי לתלפיות מקדש ענק עשוי אבן בו מצוי, תחת משמר כבוד של כהנים בודהיסטים , שֵן מפיו של בודהה (!) השן עברה גילגולים רבים עד שהגיעה למנוחתה בקנדי. מנוחת השן מופרעת שלש פעמים ביום ,אז מותר לקהל לעבור על פני מיכל זהב עטור אבנים יקרות שבתוכו מונחת השן הקדושה.( את השן עצמה רואים לעיתים נדירות בלבד ובאירועים מיוחדים) . אין ספק שכל מי שמתוודע בפעם הראשונה לפולחן הבודהיסטי יעמוד נפעם באחד משלשת הטקסים היום יומיים האלה.
את ההפוגה מהתרבות הבודהיסטית תעשה בדרך לאתר הבא לנוורה אֵליה.

 
הדרך לשם מוציאה את המטייל אל הטבע בהתגלמותו; הדרך עטורה משני צידיה בסבך של ג'ונגל עבות,והיא הופכת להררית ותלולה. הצמחייה תולה על צוקים נישאים ומפלי מים כבר נראים באופן סדיר , נופלים ונעלמים בינות לעצי קוקוס ,עצי לחם,עצי גומי ועוד כ- שמונה עשר אלף מינים של צמחיית ג'ונגל בראשיתי, בדרך מהיפה בעולם השלישי. כל אזור נוורה אליה נמצא ברום של 2000 מ' ובו מצויות שמורות טבע בראשית הכשרתן למטיילים . טרם תמצאו בהן פרוספקטים ולא תרשימי הנתיבים,לא סימני דרך מוסכמים ואפילו שילוט טרם הוצב בהן. אך לעומת זאת תמצאו בשמורות רעננות ותחושה שאתם לכאורה הראשונים שמבקרים בה.

 

אחת השמורות היפות והמיוחדות מכונה בשם הדרמטי WORLD END
(סוף העולם!) זהו מסלול הליכה מעגלי בן 10 ק"מ . ארבעת הקילומטרים הראשונים מסתיימים במצוק אדיר בן 300 מ' הצונח למרגלותיו של העומד עליו אל נוף ג'ונגל ירוק שבמרכזו מבצבצות למרחוק גגות רעפים אדומים וירוקים (מבט מקרוב מגלה שמדובר באסבסט!) . המסלול בשמורה קל ומרשים ויחיד במינו. ההליכה בשמורה כזו היא כמעט לבד ורק מדי פעם נראה "פקח" נקיון ובידו שק ענק לתוכו הוא אוסף ליכלוך בלתי נראה מהשביל.

 
שמורה מומלצת נוספת באזור היא שמורת אדמ'ס פיק – אתר מרשים שמחייב טיפוס בטרם עלות השחר בלווית כוהנים בודהיסטים העולים לטקס פולחני בראש הפסגה. שמורה מרשימה נוספת היא יער הגשם בשם סינרג'ה. היער, ייחודי במינו בעולם עקב הכמות הגדולה ביותר בעולם של צמחים הגדלים בו (מופיע ברשימת השמורות הנבחרות על ידי אונסק"ו) .

 

טיולים מאורגנים לסרי לנקה - טיפים
מכאן ואילך, לאחר בילוי של ימים אחדים באזור, פתוחה הדרך למטייל לנסוע דרומה לחוף הים של האי הקסום הזה. רק הקצה הדרומי עדיין שומר על בתוליותו ומפרצים רבים נראים עטורים בחגורה עבה של עצי קוקוס מהם עושה הסינגלי המקומי כעשרה מוצרים שונים,מאכילת הפרי ושתיית הנוזל החלבי שבתוכו (בזן מסויים הנוזל משמש לבישול בלבד ),ועד לייצור תרופות, מטאטאים וחבלים מהקליפה. החול בחוף הדרומי זך ולבן ומי האוקינוס ההודי חמימים ונעימים. בהמשכו של החוף צפונה, מאבד החוף את ייחודו והודו והוא כבר תפוס בבתי מלון,בקתות עץ וצמחייה שכבר מסתירה את חלקיו היפים, שבודאי היו כאן בעבר הלא רחוק.

 
אפילוג: אוכלוסייתה של סרילנקה פתחה שעריה לתייר באופן מהיר מדי ,ללא תכנון מקצועי . הדבר יוצר מצד אחד תחושה של ראשוניות שחלק ממאפייניה הוא קבלת פנים חמה ולבבית, ספונטנית ושרותים זולים ומספקים אך מצד שני יש אצל כל נותני השרותים תביעה, לעיתים אגריסיבית, להכיר בשרותים אלו בכל רגע נתון ולתגמל אותם בתֶשר. התופעה יוצרת תחושה בלתי נוחה בעליל והיא נפוצה בכל רחבי האי,יש להסתדר איתה כך או אחרת, על מנת שהטיול ישאר בגדר חוויה מושלמת.

 

ככלות הכל להיות דמעה קסומה של אושר בסרילנקה, גם כאן הכסף יענה את הכל .

 

ד"ר ינון שבטיאל הוא מרצה ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית צפת ועוסק בחקר מערות ארץ ישראל במסגרת המלח"ם

חיפוש טיול
יעד
סוג טיול
ללוח הטיולים המלא
ללוח ההרצאות המלא
טיולים לפי נושא
משהו קצר וטוב
טיולי עומק גיאוגרפיים
טיולי ג'יפים
טיולי רגל קל לאוהבי לכת
טרקים
טיולי שייט
טיולי משפחות
טיולי פסח
טיולי אופנועי שלג
טיולים מאורגנים לשומרי מסורת
טיולים לנוסע העצמאי
טיולים בארץ
טיולים מאורגנים לקבוצות סגורות בלבד
ביוטיוב איילה גיאוגרפית מחבקים עולם
בפייסבוק איילה גיאוגרפית מבית איילה נסיעות
ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030 איילה גיאוגרפית
הצהרת נגישות אבטחת מידע מידע כללי, תנאים ואחריות אודותינו
חברות קבוצת איילה        
UX ועיצוב גרפי קידום אתר ע"י    CYBERSERVE
כל הזכויות שמורות לאיילה גיאוגרפית © 2015