ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030
צור
קשר
המדריכים
שלנו
לוח
הרצאות
מדריכים
מספרים
טיולים לפי
נושא
טיולים לפי
מדינות
לוח
טיולים
אודותינו
About Us
איילה גיאוגרפית

טיול ג'יפים בהודו

יותם יעקובסון

טיול ג'יפים בהודו - ההימלאיה ההודית בג'יפים

מסע חוצה הימאליה
אומרים מעבר להרים ישנו מקום...
מסע ברכבי שטח אל גג העולם-ההימלאיה הודית

 
טיול ג'יפים בהודו

יצאנו ל- 20 יום אל צפון הודו – למסע שבמהלכו נחצה את פסגות ההימלאיה. בנסיעה מצ'אנדיגאר, בירת הריאנה ופנג'אב צפונה אל שימלה- בירת מחוז הימאצל פראדש- משתנה הנוף באחת. המישורים הפתוחים, האביכים והלוהטים מסתיימים בקו גבעות מוריקות, שממנו מעפילים באחת אל מחוזות צלולים וצוננים יותר. הכבישים הישרים מתחילים להתפתל סביב קווי המדרונות באינספור עיקולים, והמנוע נוהם בואך שימלה. העיר המשקיפה ממרום משכנה על המישורים מדרום, היא יצירת כלאיים בריטית-הודית. בחצרות כנסיות אנגליקניות השוכנות בצל עצים שעליהם משתובבים קופים, ואת רחובותיה מעטרים בתים הקולוניאליים ודוכני צ'אי המעלים ניחוחות ואדים. כשם שמידי קיץ נמלטים אליה ההודים שממונם בכיסם, כך השתכנו בה בעבר אנשי השלטון הבריטי שיראו את החום הנורא שבמישורים. נופיה המוריקים של שימלה כמו גם נוחות הקדמה שניתן למצוא בה, עתידים לפנות את מקומם למראות צחיחים ותלולים פי כמה. משימלה, העורגת בעין אחת אל עבר המישורים שמתחתיה ובעיני השנייה אל הפסגות המושלגות של הרכס הגבוה בעולם, נמשכת דרך סחר קדומה ופתלתלה במעלה נהר הסאטלוג'- אחד היובלים הגדולים של האינדוס, שמקורותיו ברמה הטיבטית. שימלה היא מקום טוב להותיר מאחור את האוטובוס ולהמירו בג'יפים המסוגלים לתמרן בקלות רבה יותר בדרכים הצרות והעקלקלות, וגם לסטות אל דרכי עפר שהעבירות בהן קשה. הנהגים המקומיים מדהימים בהיכרותם את השטח וביכולת התמרון שלהם בדרכים כה קשות. הנסיעה במעלה הנהר אורכת מספר ימים ובמהלכה חולפים אנו על פני נופים המשתנים במקצב מסחרר.

 

ברוכים הבאים למשכן השלג הנצחי
טור הג'יפים מתקדם אל עומק ההרים בואך העמקים קינאור וספיטי, על גבות הודו – טיבט. לאורך הדרך, כפרים ציוריים התלויים במעלה המדרונות ובעמקים צידיים, חוסים בצל ירק ההולך ומתמעט, טובלים בשלל חלקות חקלאיות תלולות, הנתמכות על ידי חומות אבן, שבהן עצים הכורעים מכובד שפע הפרות המבשילים בקיץ. בהדרגה, מפאת ידו הבלתי משגת של המונסון, נעלם הירק כמעט לחלוטין ונותר מקובץ רק בשולי הכפרים, מקום בו הוא ניזון ממעיינות ומפלגי מים שמקורם בקרחונים מעל. כאן מפנה הצמחייה את הבמה למחול סוער במיוחד של השכבות הגיאולוגיות השונות, קווי שבר והעתק, קימוטים לולייניים ומופעי בלייה מרהיבים. כל עוד הראות טובה והפסגות המחודדות עוטות שלגי העד נשקפות מעל, ניתן להבין את משמעות השם שנתנו ההודים הקדמונים לרכס ההימאליה (בסנסקריט: 'משכן השלג הנצחי'). היותו של הרכס צעיר גורמת לכך שתהליכי הבלייה כאן נמצאים בעיצומם. חלק מחוויית המסע כרוכה בנסיעה בדרכים החולפות על פני תהומות, בצליחת נוף שנמצא כל העת בתהליכי שינוי, ולכן גם בהתגברות על מפולות המתרחשות לעיתים, ויוצרות נופים שאין להן אח ורע בעוצמתם.

 

טיול ג'יפים בהודו - כפרים נידחים ואלים בהרים
בעת ביקור בכפרים שנפתחו בפני תיירות אך לאחרונה (גם כיום נדרשות אשרות מיוחדות כדי להיכנס לאזור ורק תיירים מעטים מגיעים לכאן), ניתן להתרשם מאורח החיים המקומי שהתעצב משך מאות שנים על ידי תנאי החיים הקשים, הבידוד העונתי הקשה בחורף ואורחות הסוחרים והשגרירים שחצו את ההרים מהודו לרמה הטיבטית ומהרמה הטיבטית להודו בעבר. העוברים בדרך הותירו את השפעתם על המקומיים ברעיונות דתיים, בלבושם ואף במטען הגנטי, וכך למעשה כל המוכר מתת יבשת הודו עצמה הולך ולובש כאן מופע אחר, מעורב ושונה. כדאי מאד לפקוד כמה מהמקדשים המיוחדים שבדרך, כדוגמת המקדש בסראהן, שבו לצד התרשמות מהארכיטקטורה המקומית הייחודית ומדרכי הפולחן המקומיות, ניתן לקבל את ברכת הישויות הגבוהות הנדרשת להמשך הבטוח של הטיול. אלים ואלות בתרבויות רבות שכנו בהרים, ונדמה כי כאן נוכחותם עזה וקרובה במיוחד. רבים מהמקומיים שמוצאם טיבטי, חווים את הנוכחות האלוהית כמציאות בת קיימא, המתגלמת בחומר ולובשת צורה מוחשית. לכל כפר ואזור אלים מיוחדים משלו, החובקים בהשפעתם המבורכת תחום גיאוגרפי מוגדר. לעיתים ניתן לזכות במעמד שבו מתקשר מקומי נכנס למצב הכרתי שונה, ומדבר בשם האל עצמו.

 

מעבר הג'יפים הגבוה בעולם
במפגש נהרות מצוקי ודרמטי, אנו נוטשים את ערוץ הסאטלוג' המגיע מטיבט, ופונים במעלה אחד מיובליו - נהר ספיטי. זהו עמק גבוה וצחיח שתושביו טיבטיים. המורשת ההינדואיסטית נותרת מאחור ומפנה את מקומה למנזרים התלויים על שיני סלע בהם מתגוררים נזירים בודהיסטים בגלימות בורדו המתריסות כנגד השממה. פסגות הרי ההימאליה האדירות והמשוננות סוגרות עלינו מכל עבר, קרחוניהן מבהיקים בעוז. ביניהן מתפתלת הדרך הלאה, במעלה רכסי ההימאליה . היא צולחת מעברי הרים גבוהים ביותר ( במהלך המסע עוברים חמישה מעברים שגובהם מעל 4500 מטר), חוצה את עמק לאהול לכל אורכו, חולפת בשולי אגמים שהגוון שלהם כעין טורקיז, מדלגת מעבר לקו פרשת המים של ההימאליה וגולשת בזחיחות אל עמק האינדוס, בואך חבל ממלכת לדאק שבו לצד ההוד וההדר של הטבע ניתן להתרגע מעט, כיאה למי שחצה את הרכס הגבוה בעולם מדרום לצפון.

 

בזכות אופיו, מכונה חבל לדאק בפי רבים "טיבט הקטנה". בניגוד לאחותה הגדולה, על לדאק מעולם לא חלו פגעי הכיבוש הסיני ולכן נמצאים בה מנזרים קדומים המאכלסים שכיות חמדה אומנותיות בעלות חשיבות עולמית. בזכות נופיה החשופים ורבי העוצמה יש המכנים אותה "ארץ הירח". דבר אחד בטוח- כשניצבים במרומי מעבר ההרים קהארדונג, המעבר הגבוה ביותר בעולם לכלי רכב (5,359 מטרים) המקשר בין עמק האינדוס לעמק נוברה- נמצאים הכי קרוב שאפשר להגיע לירח עם ג'יפ.
( טיול של איילה טיולים גיאוגרפיים, אוגוסט 2008)

חיפוש טיול
יעד
סוג טיול
ללוח הטיולים המלא
ללוח ההרצאות המלא
טיולים לפי נושא
משהו קצר וטוב
טיולי עומק גיאוגרפיים
טיולי ג'יפים
טיולי רגל קל לאוהבי לכת
טרקים
טיולי שייט
טיולי משפחות
טיולי פסח
טיולי אופנועי שלג
טיולים מאורגנים לשומרי מסורת
טיולים לנוסע העצמאי
טיולים בארץ
טיולים מאורגנים לקבוצות סגורות בלבד
ביוטיוב איילה גיאוגרפית מחבקים עולם
בפייסבוק איילה גיאוגרפית מבית איילה נסיעות
ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030 איילה גיאוגרפית
הצהרת נגישות אבטחת מידע מידע כללי, תנאים ואחריות אודותינו
חברות קבוצת איילה        
UX ועיצוב גרפי קידום אתר ע"י    CYBERSERVE
כל הזכויות שמורות לאיילה גיאוגרפית © 2015