ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030
צור
קשר
המדריכים
שלנו
לוח
הרצאות
מדריכים
מספרים
טיולים לפי
נושא
טיולים לפי
מדינות
לוח
טיולים
אודותינו
About Us
איילה גיאוגרפית

מדירה MADEIRA "גן העדן של האוקיינוס האטלנטי"

תמי פורטיס

האי מדירה נמצא כ 400 ק"מ צפונית לאי טנריף השייך לאיים הקנרים הספרדים שבאוקיינוס האטלנטי, 520 ק"מ מחופי מרוקו שבצפון אפריקה  ו – 860 ק"מ דרומית לליסבון, בירת פורטוגל.  

האי מדירה שייך לארכיפלג האיים האזוריים  הפורטוגזים, שהם  מחוז אוטונומי השייך לפורטוגל.הארכיפלג כולו נוצר לפני כ 70 מיליון שנים על ידי התפרצות געשית ממעמקי האוקיינוס, כאשר האי פורטו סנטו הקדים את האי מדיירה בכ 14 מליון שנים. גובה ההתפרצות הגיע לכדי 4000 מטרים מקרקעית האוקיינוס, חציים מתחת לקו הים.              

                                                                          
מזה כ 6000 שנים לא אירעה באי שום התפרצות וולקנית. איי מדיירה כוללים שני איים מיושבים הנקראים "מדיירה" ו"פורטו סנטו", שלושה איים קטנים ולא מיושבים הנקראים דזרטש (מדבריים) ושלושה איים קטנים ולא מיושבים הנקראים סלבז'יינש הקרובים לאיים הקנרים של ספרד יותר מאשר לאי מדיירה עצמו.          

                                                          
האי מדירה הוא האי הגדול ביותר בקבוצת איים אלו, שטחו 741 קמ"ר ואורכו מגיע לכ-57 קילומטרים. אורך חופיו כ-137 קילומטרים. פירוש שם האי הוא עץ. הסיבה לכך נעוצה בסיפור שבשנת 1418 יורדי הים הפורטוגזים נסחפו באוקיינוס ולנגד עיניהם התגלה אי לא ידוע שהיה מכוסה בכמות עצומה של עצים.האי מדירה ידוע בקו החוף המצוקי והשחור מקרקע וולקנית. באי פורטו סנטו ישנם חופים חוליים לבנים.  במקום ישנם זרמי חום חזקים הנובעים מזרם הגולף. יונקים ימיים כדולפינים, לווייתנים וכלבי ים נצפים לעתים לאורך החופים. האי מדירה התגלה לראשונה בשנת 1418  ע"י יורדי הימים בראשותו של הנרי הנווט ויושב, כנראה, לראשונה בשנת 1432, אם כי, ישנם חוקרים הטוענים כי המקום כבר היה מיושב ע"י הפניקים בסביבות המאה ה-9 לפנה"ס (עוד לפני ביסוסם בקרתגו).                                                                       ישנה אגדה רומנטית המספרת כי זוג אוהבים, רוברט מצ'ים ואנה ד'ארפת,  הפליגו מאנגליה לצרפת ובשל סופה בים נסחפו לחופי האי מדירה, למקום שבו שוכן כיום היישוב משיקו (ששמו ניתן לו ע"ש רוברט מצ'ים).                

                                                                                
רוב התושבים הראשונים, שהגיעו לאיים בשנות ה-30 של המאה ה-15, היו פורטוגזים וגם הבנייה היא בסגנון הכפרי והקולוניאלי הפורטוגזי, אם כי בכפרים אפשר להבחין בסגנון בנייה ייחודי של מבנים משולשים בעלי גגות קש.מניין תושבי שני האיים המיושבים הוא כ 250,000, כאשר בפורטו סנטו חיים כ – 4800 והשאר במדירה. בשל מיקום האי וכן בשל הנמל הנוח בפונשל (בירת האי), מדירה שימשה ומשמשת כתחנת מסחר חשובה, כמו גם תחנת עצירה לקרוזים של מטיילים ולספנים רבים. כיום האי ידוע באקלימו הנעים, בצמחייתו ובשפע העצים והפרחים המצויים בו. תנאים אלו  הפכו את האי למקום נופש מבוקש ומדי שנה מבקרים בו למעלה ממיליון תיירים בשנה.האי מדירה ידוע בשל היין שלו, הפירות הטרופים הגדלים באי, שפע הפרחים והצמחים – מהם צמחי תבלין רבים.  בשל המדרונות התלולים האופייניים לאי, מרבית הגידולים החקלאיים גדלים בטראסות.      
מאפיין נוסף הן הלבדות (Levadas ):  הגשמים היורדים על האי, חלקם הופכים למי נגר עיליים הנאספים בתעלות פתוחות – לבדות, שלארכן מסלולי טיול .
כלכלת האי מבוססת על אזור סחר חופשי Madeira International Business Centre. יש במדירה מרכז פיננסי בינלאומי וכן מרכז בינלאומי לספנות ותעשיית מזון ויין. כמו כן התיירות תופסת חלק נכבד בכלכלת האי.
פונשל בירת האי למעלה מ 500 שנים, יושבת במעין אמפיתיאטרון ענק, שתחילתו בנמל וסביבו הרים המתנשאים לגבהים של עד 1200 מ'. שמה של העיר ניתן לה בזכות צמח השומר (משפחת הסוככיים) הנפוץ באי, בפורטוגזית – funcho.  מרבית אוכלוסיית האי חיה בפונשל, 100,526 תושבים המהווים כ 40% מכלל תושבי האי.

 

הצמחייה במדירה

 

השילוב של אקלים ואדמה וולקנית יוצר מצב אידיאלי למינים רבים ושונים של עצים, שיחים ופרחים המכסים את מרבית שטחי האי ומצדיקים את השם שניתן לו: "גן העדן של האוקיינוס האטלנטי". בצפון האי קיים יער הלאורהסילבה (laurisilva forests ), שרידי יער קדום של עצי דפנה הנושאים את השם העברי "ער-אציל", הייחודי לאי, שבשנת 1999 הוכרז ע"י אונסקו כאתר מורשת עולמי. פרחי ציפור גן העדן (המשמשים גם כסמלו של האי) , פסיפלורה, אורכידיאות, מימוזה, בוגונביליה, היביסקוס, אגאפאנטוס ועוד פרחים רבים אחרים, כמו גם מבחר מגוון של פירות אקזוטיים, טרופים וסוב-טרופים, הם רק חלק מהצמחים והפרחים המצויים באי בשפע.   
טיולי לבדות  ( Levada) המילה Levada מקורה מהפועל Levar שפירושו להוביל, להעביר, לשאת. באופן כללי זהו כינוי למערכת תעלות, שהראשונות שבהן נוצרו במאה ה-16, על מנת להוביל את מי הנגר העילי מההרים הגשומים אל אזורי גידולי הבננות, קנה הסוכר והירקות. האנשים שמפעילים ומווסתים את זרימת המים בלבדות נקראים Levadeiros ועבודתם היא מהעתיקות באי. הטיולים שלאורך הלבדות מאוד פופולאריים באי ולאורך מסלוליהם  מגיעים המטיילים לאתרי נוף ייחודיים ומעוררי התפעמות, אליהם אין אפשרות להגיע בעזרת רכבים ממונעים. דרגות הקושי משתנות ממסלול למסלול, חלק מהמסלולים קלים ומיועדים לכל המשפחה, בחלקם בדרגות קושי גבוהות יותר.   מסלולי הלבדות היותר פופולאריים:• Rrbacal / Risco / 25 Fontes – Paradiso Valley• Rebeiro Frio / Portela• Marocos / Machico Valley• Referta / Castelejo• Qweimadas / Caldeirao Verde (Santana)• Fanal / Assobiadores• Paradiso Valley• Hidden Corners (Sao Jorge)• Serra da Agua Valley• Pico do Arieiro / Pico Ruvio /Achada do Teixeira• Madeira Lakes יין מדירההאי מדירה נודע לראשונה כמקום טוב לגידול קנה-הסוכר. במאה ה-16 ניטעו לראשונה כרמי הענבים  במדירה. הזנים היו של יינות מתוקים שנלקחו מהאי כרתים, בשל היותם מאוד פופולאריים בבריטניה של אותה התקופה. השם שניתן ליין המתוק שנמכר לראשונה במדירה - Malmsey, על-שם ענבי Malvasia שבכרתים.          

                                                 
יינות מדירה שטו ברחבי האוקיינוסים, הגיעו להודו ולבריטניה ומחירם היה כפול מזה של יינות אחרים. בזמן השייט היינות לא התקלקלו בעזרת שני גורמים:  -1. החביות הונחו במקומות חמים, בתנאי חממה. שיטה זו של שמירה על היין בטמפרטורות גבוהות, שמורה עד היום ובמשך 6 חודשים בשנה נהוג לחמם את מרתפי היקבים לטמפרטורות של 40-50 מעלות צלזיוס.– 2. בדומה ליינות הפורט, גם יינות מדירה מהולים בברנדי שגורם להפסקת התסיסה ומאפשר בכך את שמירת איכות היין במסעותיו הרבים. הטמפרטורות הגבוהות ותוספת הברנדי גורמים, כאמור, להפסקת התסיסה לפני שסוכר הענבים הופך לחומץ וכך מרבית הסוכר נשאר ביין. לכן יינות מדירה ידועים במתיקותם הרבה ובאחוז האלכוהול הגבוה (בגלל הברנדי).   
כמה מסוגי יינות מדירה הידועים:   חצי יבש: VERDELHA     חצי מתוק: BOALיבש : SERCIAL     מתוק: MALVASIA

  

המטבח המקומי של מדירה

 

האוכל המקומי נמכר בעיקר בשווקים הנמצאים בכל הכפרים, העיירות והבירה פונשל. השווקים פתוחים בעיקר בסוף השבוע. השוק הידוע ביותר הוא בפונשל Mercado das Lavardores הפתוח בימי שני-שישי בשעות 07.00– 20.00 ובשבת 07.00 – 14.00. בימי ראשון הוא סגור. הכרות עם מספר מהמאכלים היותר ידועים:• Sopa de Tomate e Cebola מרק עגבניות ובצל , מוגש כשבמרכזו ביצה• Bolo do Coco                            

לחם שטוח עשוי ללא שמרים, מוגש עם חמאת שום. הולך מצוין עם מרק העגבניות והבצל• Carne de Vinho e Alhos     בשר חזיר ביין ושום• Bife de Atum דג טונה טרי שנצוד בקרבת חופי מדירה, מוגש בדרך כלל כמו סטק.  גם מנה זו הולכת טוב עם מרק העגבניות והבצל.• Esapada עשוי מדג הנדן השחור, מנה מאוד פופולארית באי, מוגש עם בננה מטוגנת ומאוד טעים גם עם פירות טריים.• Espetada המאכל הכי פופולארי וידוע במדירה. חתיכות בשר רכות שהושרו במרינאדה ונחרכו בגריל עם חמאה. זהו למעשה קבב המוגש בשיפודים ניצבים.• Caldeirada  מרק דגים• Milho Frito     תירס מטוגן. בתחילה מבושל עם כרוב ואח"כ מטוגן בחתיכות כמו צ'יפס. מזכיר את הממליגה הרומנית.• Bolo de Mel       עוגה מסורתית העשויה מסירופ קנה הסוכר, פירות ושקדים. העוגה יכולה לשמור על טריותה במשך שנה שלמה.
משקאות מקומיים:• Coral   - בירה מקומית• Maracuja - משקה פירות ללא אלכוהול. הליקרים הידועים ביותר עשויים מבננות ומשקדים.• Jinja – ברנדי דובדבנים הנעשה בעמק הנזירות.• Poncho – עשוי מקנה סוכר. זהו אלכוהול טהור שמוסיפים לו דבש או לימון.

 

צאו לטייל במדירה ותחזרו הביתה מאושרים.

חיפוש טיול
יעד
סוג טיול
ללוח הטיולים המלא
ללוח ההרצאות המלא
טיולים לפי נושא
משהו קצר וטוב
טיולי עומק גיאוגרפיים
טיולי ג'יפים
טיולי רגל קל לאוהבי לכת
טרקים
טיולי שייט
טיולי משפחות
טיולי פסח
טיולי אופנועי שלג
טיולים מאורגנים לשומרי מסורת
טיולים לנוסע העצמאי
טיולים בארץ
טיולים מאורגנים לקבוצות סגורות בלבד
ביוטיוב איילה גיאוגרפית מחבקים עולם
בפייסבוק איילה גיאוגרפית מבית איילה נסיעות
ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030 איילה גיאוגרפית
הצהרת נגישות אבטחת מידע מידע כללי, תנאים ואחריות אודותינו
חברות קבוצת איילה        
UX ועיצוב גרפי קידום אתר ע"י    CYBERSERVE
כל הזכויות שמורות לאיילה גיאוגרפית © 2015